Učenie vonku
Prečo rada učím vonku?
Vyučovanie v exteriéri, či už ide o učenie v prírode alebo v mestskom prostredí na čerstvom vzduchu, je pre žiakov nielen zaujímavou obmenou tradičného sedenia v triede, ale zmysluplným krokom k efektívnemu učeniu sa. Ako úvod do tejto tematiky odporúčam výstižné zhrnutie benefitov učenia vonku tu, ktoré môžem potvrdiť vlastnou praxou a skúsenosťami. Učenie vonku nás nielen viac bavilo, ale všimla som si, že žiaci viac vnímajú príbeh, keď na literatúre čítame vonku. Že si viac zapamätajú stavbu kostry alebo bunky, keď si ju vonku modelujú z prírodnín. Učiť (sa) vonku môžete čokoľvek, aj akýkoľvek školský predmet. Na slovenčine žiaci milovali behací diktát, na biológii sa akosi mimochodom učia aj takým základným hodnotám, ako je úcta ku všetkému živému a poznávanie druhov rastlín a živočíchov v praxi.
Zmyslom vyučovania gramatiky a slohu je z môjho pohľadu naučiť sa kultivovane, primerane a gramaticky a štylisticky vhodne vyjadrovať v závislosti od prostredia, účelu, spoločnosti a ďalších faktorov. Zmyslom literatúry je naučiť sa mať rád čítanie, vnímať knihy ako spoločníkov, ktorí nás dokážu obohatiť, nie ako nudných nepriateľov z čítaniek. A spoločný zmysel celého predmetu? Kriticky a tvorivo myslieť a pomocou týchto zručností si ľahšie nájsť svoje miesto v tomto komplikovanom svete.
Veda o všetkom živom by mala žiakov viesť k prirodzenej láske k prírode a jej súčastiam. Takisto by sa mala snažiť ukotviť myslenie o sebe samom ako súčasť nielen ľudského, ale aj prírodného spoločenstva. Benefitom vyučovania biológie na školách je nielen spoznávanie okolitého sveta, ale aj učenie sa základov vedeckého myslenia: overovanie hypotéz, experimetnálne metódy bádania, rozdiely medzi faktami a domnienkami, učenie sa chápania systému, štruktúr. Okrem prírodovednej gramotnosti na tomto predmete môžeme rozvíjať aj čitateľskú gramotnosť čítaním vhodných materiálov a samozrejme, opäť kritické myslenie.